programmerings-Didaktik

Særlige didaktiske vinkler i teknologiforståelse

Teknologiforståelse er stadig så nyt, at der endnu ikke er udviklet en egentlig fagdidaktik. Der er dog alligevel en række grundforståelser indlejret i faget, som tilsammen angiver en retning mod en sådan:

programmeringsdidaktik

Når du planlægger undervisningsforløb med programmering, er der en række greb og didaktiske principper, som det er godt at kende til. I artiklen "Teaching Programming" af Michael E. Caspersen (se modulplan) gennemgås 12 forskellige principper, som inddeles i fire kategorier, 

videogennemgang af artiklen

Nedenfor ser du 5 små videoer, som gennemgår de vigtigste pointer i artiklen. Brug evt. videoerne enten før, under eller efter du har læst artiklen. 

Om artiklen generelt






Didaktiske principper video 1 - Introduktion.mp4

Om progression





Didaktiske principper video 2 - progression.mp4

Om eksempler





Didaktiske principper video 3 - Eksempler.mp4

Om abstraktion og mønstre





Didaktiske principper video 4 - Abstraktion og mønstre.mp4

Om proces

Didaktiske principper video 5 - Proces.mp4

Mere om didaktik i forbindelse med programmerings-forløb 

I bogen "Programmering i praksis" kan du læse mere om nogle af principperne ovenfor samt se, hvorledes de kan udfoldes i konkrete begynderopgaver og UV-forløb, som også inddrager computational tænkning og SOLO-taksonomien i deres opbygning.